Meerssens Mannenkoor
dinsdag, 20 februari 2018

Kerst bij Con Amore in Weert

Meerssens Mannenkoor zingt in Weert

Zondagmiddag 22 december is het Meerssens Mannenkoor voor de vierde en laatste keer dit seizoen er op uit getrokken voor een kerstconcert. Op uitnodiging van Gemengde Zangvereniging Con Amore uit Weert is in de Paterskerk aan de Biest in Weert een samengesteld kerstconcert uitgevoerd. Via Richard Deckers zijn we aan deze uitnodiging gekomen.
Al rond 12 uur vertrok het koor met een touringcar van Rosta Tours uit Meerssen.
Helaas met minder zangers dan waar oorspronkelijk vanuit was gegaan. Zeventien zangers moesten het laten afweten, waarvan de meeste door stemproblemen als gevolg van verkoudheid. Gelukkig bleek de balans niet helemaal verstoord, maar onze dirigent Ger Franken moest er, zoals later bleek, wel op bijsturen.
Het gebouw waar het concert werd gegeven, is een laatgotische voormalige kloosterkerk. Deze kerk en het klooster zijn nu een multifunctioneel centrum, waar o.a. veel evenementen plaatsvinden. De kerk zelf is ontdaan van altaar en kerkbanken en daar is onder andere een echte koffie- en bierbar voor teruggekomen. Nou ja: de biechtstoelen waren er nog wel, en de prachtige barokke preekstoel ook.

Con Amore had naast het Meerssens Mannenkoor ook nog de sopraan Ellen Valkenburg en het Accordeon ensemble SPELO uitgenodigd. Verder werkten mee: trompettisten Jan van Bommel en Twan Hendrix, dwarsfluitiste Leny Van de Waarenburg, pianiste Véron Jongstra en op het slagwerk Eric van Eijk. En niet te vergeten Marc Hermans op de marimba. Hij begeleidde ons koor bij "Armonia" en bij "Weihnachtszeit". Omdat onze vaste pianiste, Paulina Bukowicz, al vóór de kerstviering naar haar familie in Polen was vertrokken, werd het Meerssens Mannenkoor begeleid door Véron Jongstra.

Dit gezelschap bracht in twee gedeelten zeer afwisselende kerstliederen en –muziek. Het voert te ver om hier alles te vermelden. Van Con Amore o.a.: "Ein nuuj begin" van Lizette Theelen in een bewerking van Wim Suilen. Con Amore wordt gevormd door 40 dames en 10 heren en bereikt daarmee een specifieke klankkleur met grote hoogtes en subtiele lagere tonen van de mannen.
Ellen Valkenburg zong vier liederen, waaronder het prachtige "Maria Wiegenlied" van Max Reger. Ik vond haar mooi en vast zingen. Ze is nu bezig met haar Masteropleiding zang. We zullen nog wel meer van haar horen. Voor haar en voor ons als toeschouwers was het alleen jammer dat zij, in een steeds donkerder wordende kerk, niet afzonderlijk belicht werd.
De accordeons waren een aparte categorie in dit concert. Hun kerstliederen van klassiek tot pop, overrompelden de toehoorders weer op een heel andere manier. Van lichtvoetig en smeuïg tot zwaar ademend en bonkig. Soms tot verrassend toe.
Ja en dan ons optreden. Hoewel ons vierde kerstconcert, toch geen routineklus. De akoestiek in de nog niet gevulde kerk veroorzaakte een soort echo in het koor bij het inzingen van "Armonia". Dat was bij de echte uitvoering voor een inmiddels volle kerk, overwonnen. Het "Winter Wonderland" vlak voor de pauze bracht de zaal zowat aan het swingen. Ons slotlied "Lulajze Jezuniu" begint een "kerstkraker" te worden met bijbehorende koude rillingen. Waarschijnlijk omdat we het zo ongeveer van buiten kennen, zetten we, helemaal aan de hand van dirigent Ger Franken, met enkele afgemeten fortes vooral een heel intiem en zacht gedragen kerstlied neer. Een mannenkoor dat heel zacht, maar met de juiste kracht een wiegenlied zingt en neuriet, is fantastisch. Dat was het, ook voor onszelf. Heerlijk om te doen.
Con Amore sloot af. Haar tweede ronde met "See amid the winter's snow", "Overal was vrede" en "Stille Nacht" waren lichtvoetig en sprankelend. Het slotlied "King all glorious" mét sopraan, accordeons en trompetten was jubelend. De sopraan kwam boven het koor uit. Het publiek gaf hen een staand applaus.

De nazit was ook erg gezellig. Links en rechts werden complimenten uitgewisseld.
Een van de leukste van een dame was: "Bedankt voor jullie mooie muziek. Een mannenkoor naar mijn hart"!! Iemand anders vroeg waarom we niet in Tegelen waren geweest op de Korendag. Zegt wellicht iets over het niveau waarop we zijn gekomen.
Ik kan nog vermelden dat Marlène Vencken foto's heeft gemaakt. Theo Zijlstra had haar gevraagd en haar een snelcursus fotograferen gegeven met zijn camera: Theo moest immers zelf zingen.
Het was voor ons een fijne ervaring. Toch was ik blij 's avonds gewoon thuis te zijn.

Joop Kneepkens