Concert_John.jpeg

Concert Phantasy in Music gaat alle fantasie te boven!

In de prachtige en bomvolle Hubertuskerk van Genhout vierde John Gerits op zondag 24 september jl. zijn gouden jubileum als dirigent met een uniek concert met een fantastische line-up van 17 artiesten(groepen). Op deze middag liet hij al zijn dromen samenvloeien tot één majeur fantasie-orkest van zangers en muzikanten.

Het werd een optreden van zijn drie koren (Meerssens Mannenkoor, Koninklijk Roermonds Mannenkoor, Reuvers Mannenkoor), danseressen van de Sjravelsterkes uit Genhout en een handvol solisten, waaronder Marco Bakker, Floor Bosman en Charles Leta. Met de diversiteit aan klankkleuren van fanfare, doedelzakspelers en popband werd het een repertoire van klassiek tot modern. Zowel de jonge violist Andreas Haruthuanian (11 jaar) en pianist Tjen van Weersch (18 jaar), als de swingende – wat rijpere – koorzangers zorgden voor de nodige dynamiek. En alsof dat nog niet genoeg was, zorgden leden van Toneelvereniging “Ons Genoegen” voor amusement en vertier.

De meer dan 100 koorleden brachten onder leiding van hun dirigent een zeer gevarieerd programma met o.a.: Coro di Cavalieri 1 en 2 uit de opera “Oberto” van G.Verdi, La Vergine degli Angeli uit Verdi’s opera “La Forza del Destino” (met Floor Bosman en Marco Bakker), Jägerchor uit “Der Freischütz” van C.M. von Weber (met hoornensemble), Fliegermarsch uit de operette “Der fliegende Rittmeister” van H.Dostal (met ensemble fanfare) en een medley uit “The Phantom of the Opera” van A.L.Webber in een arr. van P. van der Sanden (met Floor Bosman en Marco Bakker). De koorleden, die aan de piano werden begeleid door Leon Dijkstra, zongen uit volle borst met veel vuur en enthousiasme voor hun jubilerende – populaire – dirigent én voor een dankbaar publiek.

In L’amizitia per sempre liet John Gerits als solist horen dat hij, naast dirigeren (en pianospelen), ook nog kan zingen. Maar dat wisten de koorleden natuurlijk al veel langer. En in het Hallelujah van L.Cohen maakte Charles Leta met zang en gitaarspel zijn naam als “zingende kapelaan” meer dan waar.

Na de klanken van “Auld Lang Sine” door een delegatie van de Coriovallum Pipeband werden John Gerits én zijn vrouw Riet door de voorzitters van de drie koren nog eens extra in het zonnetje gezet. En een bestuurslid van KNZV-Limburg kwam met de verheugende mededeling dat John werd benoemd tot Ere-lid van verdienste van de vereniging.

Daarna begaven de koorleden en de gasten zich naar de gezellige nazit met de Baeker Hofkapel in Gasterij Genhout Treft. Het was een mooie afsluiting van een prachtige muzikale middag.

En het was nog lang onrustig in Genhout!