Meerssens Mannenkoor
maandag, 20 mei 2019

Het Kerstconcert 2018 samen met Basilica koor en anderen

Kerstconcert Meerssens Mannenkoor te Rothem

Zaterdagavond 15 december jl. vond wederom het inmiddels traditionele Kerstconcert van Meerssens Mannenkoor plaats. Al vroeg begonnen de eerste bezoekers de Heilig Hart van Jezuskerk in Rothem binnen te druppelen, een beeld waarmee we al enige jaren vertrouwd zijn geraakt. Het is ook wel te begrijpen. Er heerst een soort van gespannen verwachting. De zangers moeten nog wat inzingen, het samenspel met het ensemble vereist nog wat laatste kalibraties, maar er is ook gelegenheid om alvast te genieten van de feestelijke aankleding en met name de sfeervolle en feestelijke gelegenheidsverlichting die het krachtig interieurontwerp van architect Jos Wielders extra cachet geeft. En dan is er natuurlijk ook nog een praktische overweging: hoe vroeger je komt des te groter de kans op een goede parkeerplaats. En dit jaar was er een extra stimulans doordat ook het Meerssense Basilicakoor, alsmede organist en pianobegeleider Rob Waltmans, een deel van het programma invulde.
Meerssens Mannenkoor beet voor zo’n 250 toehoorders het spits af, daarbij begeleid door het Limburgs Strijkkwartet. Dirigent Ger Franken had samen met de muziekcommissie een programma samengesteld, toewerkend naar een duidelijke apotheose. Begonnen werd dan ook met een beroemd Tirools intredelied, de “Andachtsjodler”, gevolgd door het bekende “Benedictus” van Karl Jenkins en het Oekraïense kerstlied “Dobryj Wetsjer Tobi”, vrij vertaald: “Zing uw vreugde uit, want de Heer is geboren”.
Als eerste intermezzo speelde het Limburgs Strijkkwartet vervolgens een van de bekende kerstconcerten van Arcangelo Corelli, waarna het Meerssens Mannenkoor met begeleiding aan de piano door de voortreffelijke Leon Dijkstra, het concert vervolgde met het tedere Italiaanse kerstslaapliedje “Dormi, Fili” en het romantische “Heilige Nacht” van Johann Friedrich Reichhardt. Het koor sloot het eerste gedeelte van zijn programma af met het opgetogen “Alegria”, een Puerto Ricaanse traditional.
Hier sloot voor een 2e instrumentaal intermezzo Rob Waltmans vervolgens sfeervol op aan met de verklanking op het Rothemse Pereboomorgel van een “Tambourin Prouvençãu”, waarna hij zich weer naar beneden spoedde om de pianobegeleiding te gaan verzorgen voor het hierna volgende optreden van het Basilicakoor Meerssen. Dat opende met het ingetogen-feestelijke “Veni, veni Emmanuel” van Thomas Helmore. Hiermee waren de stembanden ook passend soepel gemaakt voor de veeleisende uitvoering van de cantate “Das neugebor’ne Kindelein” van Dietrich Buxtehude, een parelend muziekstuk op tekst van Cyriacus Schneegass. Eigenlijk was hierna een apart applaus alleszins op zijn plaats geweest, maar op uitdrukkelijk verzoek van dirigente Claudia Kranen voerde het Basilicakoor Meerssen zijn gehele repertoire zonder tussentijds applaus uit, om zo concentratie en beleving optimaal vast te houden. Achtereenvolgens mochten we dan ook daarna genieten van het “Puer natus est” van Anton Diabelli en een “Altes Weihnachtslied” in een bewerking van Carl Orff. Tot mijn bijzondere vreugde zong het koor daarna het beroemde “l’Adieu des bergers” van Hector Berlioz, een chanson waaraan ik nog dierbare herinneringen bewaar uit de periode dat ik het zo’n 60 jaar geleden als sopraan meezong in het schoolkoor van het St.Thomascollege in Venlo. Ook het bekende “Resonet in laudibus” van Jacob Gallus en het vertrouwde “Tollite hostias” van Camille Saint-Saëns werden op klankrijke wijze ten gehore gebracht, waarna het Basilicakoor zijn optreden afsloot met “Il est né, le divin Enfant” in een bewerking van Kurt Suttner en het bemoedigende lied van Wolfgang Amadeus Mozart “Gesegnet sinds sie die auf Ihm warten”! En hierop kon het publiek in een langdurig warm applaus zijn waardering voor dit fraaie optreden tot uitdrukking brengen.
Vervolgens trad Meerssens Mannenkoor aan voor zijn 2e optreden waarin allereerst het opgewekte “Weihnachtsglocken” van Hermann Sonnet ten gehore werd gebracht, gevolgd door een uitvoering van een kerstlied van Robert Stolz: “Es blüht eine Rose zur Weihnachtszeit”, daarbij begeleid door het Limburgs Strijkkwartet.
Dat vervolgde daarop met zijn 2e intermezzo bestaande uit enige vrolijke Zuid-Amerikaanse composities, waarna Meerssens Mannenkoor het gevoelige Poolse kerstliedje “Lulajze, Jezuníu” ten gehore bracht, gevolgd door een nieuwe aanwinst op hun kerstrepertoire, de spiritual “Whisper! Whisper! Baby born today”, weliswaar met uitroepteken, maar afwisselend fluisterend en uitgelaten-juichend gezongen, om af te sluiten met de extatische ode van Georg Friedrich Händel “Joy to the World”!
Rob Waltmans vertolkte daarop in zijn 2e intermezzo het feeërieke Postlude-Cantique van Théodore Dubois en zette daarmee alle muzikale poorten open voor de gezamenlijke afsluiting van ons Kerstconcert. Onder leiding van Claudia Kranen en begeleid op piano door Rob Waltmans zongen beide koren samen, alsof ze nooit anders gedaan hadden, het statige “Transeamus” van Hubert Cuypers, waarna tenslotte onder leiding van Ger Franken en begeleid aan de piano door Leon Dijkstra, het niet weg te denken “Stille Nacht, Heilige Nacht” van Franz Gruber weerklonk, waarbij het publiek zich maar al te graag, én welluidend!, liet uitnodigen tot samenzang. Zo te horen waren er nog wel wat potentiële koorleden onder het publiek aanwezig.
Onder langdurig en dankbaar applaus werden tenslotte de diverse sleutelrolspelers nog eens in het zonnetje en in de bloemen gezet, waarna het hoog tijd werd voor de nazit in De Koel, waar, bij het traditionele kerstbrood en de gebruikelijke afzakkertjes, werd teruggekeken op een wederom zeer geslaagd Kerstconcert met dank aan alle sponsoren, begunstigers, vrienden, adverteerders en allen die dit concert ook organisatorisch mogelijk maakten.

Karel Majoor