"WAT ‘N MOOIE VARIATIE AAN MUZIKANTEN.”

Kan een afbeelding zijn van 2 mensen

Zondagmiddag 10 december 2023 was het Meerssen Mannenkoor na 13 jaren weer organisator van een Adventsconcert in de eeuwenoude Basiliek op de Markt van Meerssen. En dat had een reden. Van het gedenkwaardige Adventsconcert in 2010 werden door 400 bezoekers de cd-opname gekocht. En na afloop van dit concert werden de bezoekers ook nog beloond met verse sneeuw op de Markt. Zo’n topervaringen  ga je niet snel proberen te overtreffen. Immers  het toegewijde publiek van het Meerssens Mannenkoor mag mooie herinneringen lang blijven koesteren.

John Gerits, de nieuwe dirigent van het Meerssens Mannenkoor, vindt herinneringen ook mooi, maar wil ons jonge koor vooral stimuleren tot nieuwe hoogtepunten. De afgelopen jaren werd gekozen voor de akoestiek van Rothem of Bunde of de intimiteit van Ulestraten. Maar nu, na veel overleg en voorbereidend werk door bestuur en leden, kerkbestuur en de koster kwam er groen licht voor een waardige opvolger voor het concert in 2010.

Op 10 december 2023 stond het Meerssens Mannenkoor weer op een speciaal gemaakt podium in de sfeervolle Basiliek. De Basiliek was ruim voor aanvang al afgeladen vol. De line up van artiesten sprak blijkbaar aan.

Het spits werd door Luc Buise met Allegria afgebeten. Een ensemble van 6 heren en 8 dames, die allemaal durven soleren en samen al 10 jaar lang een klankvolle en gewaardeerde eenheid binnen Meerssen vormen. Allegria bracht hun 6 liedjes in vier vreemde talen.  Luc heeft een extra zintuig en talent om de zangers en zangeressen daarbij te ondersteunen.  Jammer dat nog voor deze Kerst een einde komt aan het bestaan van Allegria.  Ook het publiek vond dat. En gaf een extra applaus om alle leden op te roepen,  een nieuw thuis bij andere koren te zoeken.  Hun stemmen wil men graag blijven horen.

Kan een afbeelding zijn van 15 mensen, klarinet, viool en tekst

tropetist.jpegkusters.jpeg

Het Meerssens Mannenkoor was enkele jaren geleden in Nieuwdorp te gast op het Adventsconcert van  Mandoline Ensemble The Strings. Toen konden we kennismaken met de professionaliteit van deze amateurs onder leiding van Annemie Hermans.  Annemie laat de mandolines en gitaren transparant, krachtig en toch ragfijn klinken. Daarbij beschikken ze ook nog over talentvolle solisten, zoals zangeres Leoniek Hermans en op bugel Jan Tom Fernhout.  De jazzy sound tijdens The Christmas song (Mel Tormé) was fluweelzacht.  Noteer alvast dat het Meerssens Mannenkoor in 2024 opnieuw te gast is in Nieuwdorp.

Kan een afbeelding zijn van 1 persoon en viool

Covid en griep heerst momenteel flink. Hierdoor vielen er afgelopen zondag stevige gaten binnen in de organisatie, Allegria, The Strings en vooral het Meerssens Mannenkoor. Tel daarbij op, dat de akoestiek in de Basiliek het zelfvertrouwen van zangers niet ondersteunt. Gelukkig hebben we dan veel steun aan onze dirigent John Gerits. Door hem goed te volgen kreeg Mille Cherubini een heel natuurlijk, maar eenmalig uniek slot en hebben we het publiek toch weten te imponeren en bekoren.

Kan een afbeelding zijn van 2 mensen

Hierna was er een bijzonder optreden van onze gastheer, pastoor Van Galen. Hij heeft niet alleen  Hallelujah van Leonard Cohen omgedicht naar het Kerstverhaal, maar tekende ook voor de Wereldpremière. Daar was de Basiliek even stil van.  En ….. later opgewonden.  Het Meerssen Mannenkoor heeft hem tijdens de repetitie al een contract aangeboden, maar de pastoor wacht nu nog op een “teken” van zijn Heer.

Kan een afbeelding zijn van 5 mensen en Kathedraal van York

Het slot was een samenklank door alle artiesten. Eerst het ultieme Kerstlied “Cantique de Noel” met baritonsolo door Hans Knubben en uiteraard als finale Stille Nacht, Heilige Nacht. Hierbij ging het publiek graag in op de uitnodiging om mee te zingen.

Na een dankwoord aan het publiek, onze gasten, de koster en de pastoor en het beterschap wensen aan alle zieken en veel applaus, trokken alle genodigden naar Connect5 voor koffie met door AH Bunde gesponsord kerstbrood. Daar was het nog lang gezellig.

Jos Kester