Verslag Champagne concert in Roermond 7 jan 2024.

Op uitnodiging van het Koninklijk Roermonds Mannenkoor heeft het Meerssens Mannenkoor, samen met het Reuvers Mannenkoor, meegezongen in hun jaarlijks Champagneconcert. Dat vond plaats in de prachtige, vernieuwde zaal van de Orangerie in Roermond. Wie het niet heeft meegemaakt als toehoorder of als zanger, heeft wat gemist. De drie koren staan alle drie al onder leiding van dirigent John Gerits. Die had een prachtige, gevarieerde en swingende voorstelling samengesteld. De drie koren brachten zo’n 110 man op de bühne. En daarnaast solisten als sopraan Amber Nelissen, onze eigen bas, student en stagiaire Tjen van Weersch als pianist, Levon Leonard als pianist en zanger en de Pop Band Music Mates onder leiding van onze pianist Leon Dijkstra. En John Gerits zelf ook nog twee keer als zanger.

Voor de pauze operastukken van Verdi als Coro di Cavalieri I en II en samen met Amber Nelissen, “La Forza del Destino”. Heerlijk om zo samen te zingen. Daarna solo stukken van de solisten en de band. “Non Tamo Più” door Amber, “Liebestraum” van List door Tjen en “Ben” van Michael Jackson door de Pop Band. De 3 koren tussendoor nog met “Jägerchor”. Apotheose voor de pauze was “L ‘Amicizia Per Sempre” van Levon Leonard.. Dit is een tweetalig lied over vriendschap. Gecomponeerd op verzoek van John Gerits, die zelf meezong. Erg gevoelig en mooi.

Na de pauze mochten wij als groot koor weer aan de bak met Phantom of the Opera. Amber en John daarbij als Christine en Phantom.John Gerits nu in dubbelrol als zanger en dirigent. Hij deed dat soepel. Een duivelskunstenaar. Maar hij had de drie koren vooraf zelf ook goed ingewerkt. Wij zongen ook nog het geweldige “Who wants to live for Ever” van Queen en de evergreen “Ramona ”van de Blue Diamonds. Daar tussendoor het zeer muzikale “Caravan” van Duke Ellington door de pop Band en ”I wil always love You” nu gezongen door Amber Nelissen en bekend door Whitney Houston. Beide nummers prachtig vertolkt. De zaal was dol enthousiast. Dat enthousiasme werd verder opgejaagd met de meezinger “Fliegermarsch” (foto 3 is de rode paprika) en de uitsmijter “Adieu mein Kleiner Garde Offizier”.

De ontvangst en de organisatie door het Koninklijk Roermonds Mannenkoor was prima. Goed opgevangen en verzorgd van aankomst, via pauze en tot en met nazit. Het was een heel geregel met al die deelnemers. Zeker met 110 zangers, waarvan een groot deel ter plekke onbekend waren.

Voor herhaling vatbaar.

Joop Kneepkens