In Memoriam, Rob Waltmans, ere-dirigent Meerssens Mannenkoor

Rob_Waltmans.jpg

Foto de Limburger

Vijftien jaar was Rob Waltmans de muzikale leider van ons Meerssens Mannenkoor. Hij stond in 1997 aan de basis van de heroprichting van deze voor onze gemeente, zo belangrijke muzikale culture bijdrage, een mannenkoor. Niemand anders dan Rob kon die functie van dirigent beter vervullen. Hij was immers al bekend, als de begeleider van het Basilicakoor van Meerssen en had daar zijn muzikale kwaliteit al tentoongespreid, mede als de organist van onze Basiliek.

Rob moest dit nieuwe “amateurkoor” met overigens enkele oudere “versies” van de “Krölkes uit Rothem en “Nachtegalen uit Meerssen, haar “sound” geven. Repertoire opbouwen, samenhang te creëren tussen de mannenstemmen uit Meerssen en de andere kernen. En dat deed hij naast zijn begeleiding als organist van het Basilicakoor en orgelconcerten te geven in heel Europa en daarbuiten.

waltmans_nieuwee_koor.jpeg

Hij dirigeerde altijd op zijn eigen gemoedelijke wijze met zijn welbekende glimlach. Niet, dat hij niet volle inzet eiste van zijn koorleden, want daar was hij te veel musicus voor. Immers het koor moest goed voor de dag komen bij de uitvoeringen in de eigen gemeenschap, maar ook daarbuiten. En bij de diverse optredens in de regio en tijdens succesvolle koorreizen in België en Duitsland.

Hij wist de koorleden te inspireren en gaf ook zijn protegé Christiane Neven de gelegenheid haar kwaliteiten als 2e dirigent te ontwikkelen. Het was ook zijn missie als musicus om de liefde voor muziek breder uit te dragen. Daarmee heeft hij in de 15 jaar dat hij het koor heeft geleid een brede basis gelegd om zich als koor verder te ontwikkelen. Rob werd voor zijn grote verdienste benoemd tot Ere Dirigent en in die hoedanigheid bleef hij samen met Marjo nauw betrokken bij het koor.

Wij, bestuur, leden en oud leden zijn dankbaar voor hetgeen hij als mens en musicus ons heeft gebracht. Zijn echtgenote Marjo, hun kinderen en kleinkinderen wensen wij veel sterkte dit grote verlies te dragen en verwerken.

Namens het bestuur, Nico Vroom, voorzitter, Carlie Rings , secretaris.